Viser innlegg med etiketten geomatikk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten geomatikk. Vis alle innlegg

fredag 22. januar 2010

3D-kino og 3D-tv - Geomatikk for alle

Det florerer av artikler om 3D-kino for tiden - "alle" har eller skal se Avatar i 3D for å komme enda nærmere de blå skapningene. 3D-tv er spådd å komme på forbrukermarkedet (til en relativt rimelig pris) om kort tid.

Men hvor mange vet at dette faktisk er ren Geomatikk? Mer spesifikt ren fotogrammetri? Hvorfor nevnes ord som; anaglyf, stereoskopi, aktiv/passiv briller og egentlig ganske mye annet fagspesifikke ord uten å nevne Geomatikk eller fotogrammetri?

Et eksempel; forskning.no

tirsdag 28. april 2009

tirsdag 3. mars 2009

Rekruttering

Her vises en rekrutteringsfilm for masterprogrammet i geomatikk hos Delft. Kanskje burde NTNU Geomatikk hatt noe lignende? Det virker ikke som folk vet hva vi driver med..?



mandag 2. mars 2009

Enda mer geomatikkporno

I disse dager går Mammutsalget av stabelen, og for de som er interessert i kart finnes det flere bøker å få kjøpt.

Av relevante bøker kan nevnes:
Kartenes makt: kartografiens historie fra middelalderen til i dag

Den illustrerte lengdegraden: den utrolige historien om klokkemakeren som løste sin tids største maritime utfordring

Jakten på den skjulte elefant: kartozoologiske tekster i utvalg (kartzoologi har vi omtalt før her på bloggen)

I tilegg kan boken Oppmålingen av verden anbefales, dette er en halvsann histore om Gauss og Humboldt, omfattes ikke av Mammutsalget, men verdt å lese!

torsdag 20. november 2008

Masteroppgaver og andre utfordringer

Masteroppgaven nærmer seg, og etterhvert begynner vi å få en god del ideer til mulige oppgaver og løsninger på problemer. Inspirert av dette tenkte jeg vi kunne begynne å samle alle ideer som kommer fram for å kunne spre de, utbedre de, kommentere og lignende.

I den forbindelse har jeg notert ned en mulig arkitektur for å blande sammen geografisk informasjon for å få den beste mulige informasjon tilgjengelig. Tror arkitekturen inneholder ganske mange prosjekter, så her er det bare å gyve løs:) Arkitekturen er inspirert av INSPIRE [2], NRK/DNT's samarbeid om turportal og Atle sine utallige bloggposter og kommentarer



Har du noen forslag til oppgaver eller mulige ideer du ikke har tid til å gjøre noe mer med? Last det opp / noter det ned på wiki'en. Oppfordrer spesielt faglærere til å legge inn kommentarer og ideer til oppgaver her. Et tips kan være å legge en kort blogg-post om det når man legger til noe på wiki'en.

mandag 4. august 2008

Merkevarebygging i geomatikkbransjen

Studietilbudene som grenser til geomatikkbransjen har de siste årene slitt med for dårlig søkning. Dette har i en bransje som går i medvind, medført en stor underdekning av nyutdannede kandidater. Mangel på nyutdannede kandidater er tatt opp "internt" i bransjen flere ganger, bl.a. på egen sesjon for utdanning, kompetanse og rekruttering på GeoForum 2008 i Bodø. Her etterlyste Øystein Halvorsen et felles ”varemerke”. Foredragstittelen Øystein Halvorsen hadde fått, var: "Hva slags kandidater har bransjen bruk for?" Men: Er det gitt at alle vet hvilken bransje det er snakk om?

Dette er innledningen på en artikkel i den nyeste utgaven av Posisjon, medlemsbladet for GeoForum. Forfatterene ser på bruken av begrepet Geomatikk, hvordan forskjellige bedrifter bruker det og om manglende forståelse for begrepet har skyld i den lave rekrutteringen. Absolutt en artikkel å lese, mange gode poenger som jeg tror noen og enhver bør tenke over.

Posisjon finnes for nedlasting på http://geoforum.no/omGeoForum/posisjon/posisjon-2008/posisjon-nr.-3-2008/view

mandag 21. april 2008

Informasjonsmøte Geomatikk

Tirsdag 22 april blir studieretning geomatikk presentert i S1, kl 1215-1400.

PROGRAM:

- Blom ASA (20-30 min)
- Geodata AS (20-30min)
- Presentasjon av studieretning geomatikk (20 min)
- Erfaringer som geomatikkstudent (15 min)


tirsdag 15. april 2008

Møte linjeforening/Interesseorg

En oppfølger til forrige post om "linjeforening".

Det vil bli holdt et uformelt møte hvor planen er å utveksle ideer, tanker, utfordringer, løsninger osv. i forbindelse med en mulig interesseorganisasjon for Geomatikk. (jf. mail)

Torsdag 11:15 på lunsjrommet L11 er foreslått. Endringer vil bli sendt ut på mail og denne posten vil bli oppdatert.

Har du noen tanker om dette, skriv en kommentar!

onsdag 2. april 2008

Bedriftspresentasjon for geomatikk

Det blir avholdt bedriftspresentasjon spesielt for Geomatikk den 22/4 kl. 1600 i L11.
Blom og Geodata kommer - hovedfokus tipper jeg er henholdsvis fotogrammetri og GIS.

Dette er et veldig bra initiativ både fra bedrifter og faggruppe!

Møt opp!

onsdag 23. januar 2008

Ny wiki!

Siden ingen kom med noe hardware (!) så har jeg satt opp en ny wiki hos min private hoster, den vil leve så lenge jeg har konto hos de (ganske lenge) med backup og alt :)

Så nå er det opp til alle som sitter med kunnskap om geomatikk og fag ved NTNU å legge det ut på wiki'en. Generell informasjon om geomatikk er sikkert heller ikke dumt å legge ut for de som vil spre det glade ord.

Wiki'en ligger her; http://geomatikk.eksplisitt.net/wiki/

tirsdag 4. desember 2007

Kunnskapsbase for Geomatikk

Etterhvert er det blitt produsert ganske mange oppsummeringer og lignende av studenter ved Geomatikk (og NTNU generelt). Siden informasjonen rundt fag er ganske laber, og kompendier/pensum ofte er ganske omfattende, så er en wiki et ypperlig sted for å dele slik informasjon/kunnskap.

Wiki'en er for tiden hostet på en privat linux-boks, så addressen er litt knotete. Det er to alternativer:
- Redirect/masking: http://geomatikk.redirectme.net
- Direkte addresse: http://hjalmar.eksplisitt.net/geomatikk/

Oppfordring til alle som sitter på noe som helst, del det med andre! Legg inn en side, eller oppdater en side på wiki'en!

Forventer at alle geomatikk-spesifikke prosjekt-/masteroppgaver samt oppsummeringer blir publisert der!

Dette vil kunne bidra til at Geomatikk blir mer kjent og er svært nyttig for alle som skal velge/ta fag.

fredag 16. november 2007

Norge i 3D - Google Earth - Samarbeid.

Norge i 3D er en virtuell globus tilgjengelig via internett. Systemet er ikke perfekt men helt greit og har gode modeller over byer i norge - men med manglende drapering av flyfoto. Skråfoto hadde gjort mye her..

Interessant er det at systemet egentlig ikke er noe mer eller mindre enn hva Google Earth tilbyr - eneste selling point er rikere datasett. Hvorfor ikke samarbeide istedenfor å lage alt om igjen og om igjen? Nå skal det sies at Norge i 3D, dvs. den virtuelle globusen var før Google Earth (forskningsprosjekt 2001).

Hvorfor er det så lite samarbeid innenfor Geomatikk-bransjen? Noen synspunkter på dette hadde vært fint.

Btw. www.norgei3d.no

mandag 12. november 2007

GIS Day - stand på Gløshaugen

GIS Day 2007 avholdes på onsdag 14 november. I den anledning er det stand på stripa hvor anvendelser av Geomatikk, spesielt GISc, vil bli vist. 10:00 til 14:00.

Dette virker som et bra initiativ for å spre kunnskap om Geomatikk!

http://www.gisday.com/