Jeg har fulgt opp ideen om å skrive litt om oppdagelser (store som små) underveis i masterprosjektet - første post handler om hvordan jeg ser for meg å løse utfordringen med å finne hvor langt unna to punkter er i forhold til hvor fort en kan komme seg fra A til B i en innendørs setting. Mer om det på http://blog.eksplisitt.net
For de som er interessert i masterprosjektet mitt, men ikke alt annet tull som kommer på bloggen min så er kategorien master-project egnet for det
Oppfordrer _alle_ som skriver master (og alle andre) til å skrive litt om oppdagelsene sine - de kan fort være nyttige for andre! Og uansett så er de nyttige for en selv!
Løst og fast om hva som rører seg i Geomatikkmiljøet | http://geomatikk.blogspot.com
Viser innlegg med etiketten masteroppgave. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten masteroppgave. Vis alle innlegg
fredag 6. mars 2009
Temporær nærhet i PostGIS
onsdag 25. februar 2009
Svar på dagens oppfordring
Som svar på Atle's oppfordring har jeg skrevet litt ad-hoc om mitt prosjekt; http://blog.eksplisitt.net
Dagens oppfordring: skriv om masteroppgaven din!
Jeg publiserte i går en artikkel på bloggen min, der jeg, relativt enkelt, beskrev masteroppgaven min. Hva jeg jobber med og noen tanker rundt den.
Alex har allerede kommentert og synes ideen var god, så regner med en post fra hans side etterhvert også. Denne posten er en oppfordring til alle dere andre om å også gjøre dette, enten her eller på et annet egnet sted.
Hvorfor? Dette kan være nyttig av flere grunner, bla.a:
1) formidling, flere kan få øynene opp for hva geomatikk er og hva det kan brukes til
2) en ny angrepsvinkel, du får selv tenkt over oppgaven, hva som er det vikitge og hva du egentlig gjør
3) tilbakemeldinger, du kan få kommentarer og innspill du ikke hadde tenkt på selv, og du kan bli tvunget til å tenke litt mer over ting
4) skrivetrening, det skal jo også lages et "populærvitenskapelig" sammendrag av masteren, ved å nå skrive noen linjer kan du sette i gang en tankeprosess på dette.
5) slippe å måtte forklare folk hva du driver med hele tida, du kan bare henvise til det du har skrevet
Så, oppfordringen er dermed å nettopp skrive noen ord om oppgaven din og legge inn en kommentar her!
Alex har allerede kommentert og synes ideen var god, så regner med en post fra hans side etterhvert også. Denne posten er en oppfordring til alle dere andre om å også gjøre dette, enten her eller på et annet egnet sted.
Hvorfor? Dette kan være nyttig av flere grunner, bla.a:
1) formidling, flere kan få øynene opp for hva geomatikk er og hva det kan brukes til
2) en ny angrepsvinkel, du får selv tenkt over oppgaven, hva som er det vikitge og hva du egentlig gjør
3) tilbakemeldinger, du kan få kommentarer og innspill du ikke hadde tenkt på selv, og du kan bli tvunget til å tenke litt mer over ting
4) skrivetrening, det skal jo også lages et "populærvitenskapelig" sammendrag av masteren, ved å nå skrive noen linjer kan du sette i gang en tankeprosess på dette.
5) slippe å måtte forklare folk hva du driver med hele tida, du kan bare henvise til det du har skrevet
Så, oppfordringen er dermed å nettopp skrive noen ord om oppgaven din og legge inn en kommentar her!
torsdag 20. november 2008
Masteroppgaver og andre utfordringer
Masteroppgaven nærmer seg, og etterhvert begynner vi å få en god del ideer til mulige oppgaver og løsninger på problemer. Inspirert av dette tenkte jeg vi kunne begynne å samle alle ideer som kommer fram for å kunne spre de, utbedre de, kommentere og lignende.
I den forbindelse har jeg notert ned en mulig arkitektur for å blande sammen geografisk informasjon for å få den beste mulige informasjon tilgjengelig. Tror arkitekturen inneholder ganske mange prosjekter, så her er det bare å gyve løs:) Arkitekturen er inspirert av INSPIRE [2], NRK/DNT's samarbeid om turportal og Atle sine utallige bloggposter og kommentarer

Har du noen forslag til oppgaver eller mulige ideer du ikke har tid til å gjøre noe mer med? Last det opp / noter det ned på wiki'en. Oppfordrer spesielt faglærere til å legge inn kommentarer og ideer til oppgaver her. Et tips kan være å legge en kort blogg-post om det når man legger til noe på wiki'en.
I den forbindelse har jeg notert ned en mulig arkitektur for å blande sammen geografisk informasjon for å få den beste mulige informasjon tilgjengelig. Tror arkitekturen inneholder ganske mange prosjekter, så her er det bare å gyve løs:) Arkitekturen er inspirert av INSPIRE [2], NRK/DNT's samarbeid om turportal og Atle sine utallige bloggposter og kommentarer
Har du noen forslag til oppgaver eller mulige ideer du ikke har tid til å gjøre noe mer med? Last det opp / noter det ned på wiki'en. Oppfordrer spesielt faglærere til å legge inn kommentarer og ideer til oppgaver her. Et tips kan være å legge en kort blogg-post om det når man legger til noe på wiki'en.
Labels:
dissemination,
geomatikk,
masteroppgave,
oppgaver,
prosjekter
Abonner på:
Innlegg (Atom)