Viser innlegg med etiketten fotogrammetri. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten fotogrammetri. Vis alle innlegg

onsdag 7. april 2010

fredag 7. november 2008

Call for action: Wikipediaopprydning

Jeg snubla innom norske Wikipedias artikkel om Laserscanning i dag, og fant at den er merket med: Snever, trenger en opprydning og Uencyklopedisk.

Etter å ha sett dette sjekket jeg artikklen om Geomatikk, som også er noe tynn. Fra denne fant jeg ut at artiklene om både fotogrammetri og geodesi er stubs (korte). Artiklene om og kartografi er lengre og bedre, men kan sikkert forbedres de også.

Fagfeltene fjernmåling og hydrografi har ingen artikkel i det hele tatt. Ergo kan man vel slutte at geomatikk har en laber tilstedeværelse på wikipedia..

Så min oppfordring er å prøve å rette på dette, ved å fikse opp de artiklene som er mindre bra. Jeg vet man har det travelt nå, men sett av en liten halvtime hvis du føler deg kallet!

fredag 17. oktober 2008

Fotogrammetri til folket

Minoru har lagd et kamera med to linser for å skape et anaglyph-bilde i real-time - altså en 3D-effekt. Dette er jo særdeles gammelt nytt, men kanskje litt imponerende for den "vanlige" mannen i gata?

http://www.dingz.no/
http://www.minoru3dwebcam.com/

En bitanke er jo spørsmålet om hvor mange som vet at dette faktisk er en anvendelse av fotogrammetri.

onsdag 4. juni 2008

Romtek møter fotogrammetri

Ikke kan jeg noe spesielt om romteknologi, ei heller (men kanskje litt mer) om fotogrammetri, spesielt ikke om LIDAR. (Hvorfor, er en diskusjon for et annet fora - kremt) Uansett så virker dette som ganske interessant - kartlegging av fjerne planeter:

http://www.technologyreview.com/Infotech/20855/?a=f