Blom åpner tilgangen til sin(e) geoserver via en SDK. Dette betyr at høyoppløselige flyfoto blir tilgjengelig for veldig mange. Fantastisk!
Jeg har ikke testet det enda, ei heller om det vil koste noe. Uansett vil nok dette sette Blom på kartet, og kart-systemer vil nok bli en god del rikere:)
http://blomasa.com/
http://www.dagensit.no/
http://www.digi.no/
Førstemann ut til å lage en demo-app!
Løst og fast om hva som rører seg i Geomatikkmiljøet | http://geomatikk.blogspot.com
Viser innlegg med etiketten flyfoto. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten flyfoto. Vis alle innlegg
onsdag 29. oktober 2008
Blom blomstrer
mandag 17. september 2007
Skråbilder på GPS
Selskapet Blom Geomatics, kjent for skråbildene på bla.a. Gule Sider har utviklet en teknologi for å bruke disse skråflyfotofrafiene i en navigasjons-GPS for bilder.
Aftenposten har testet en prøveversjon av systemet i Oslo, og ut ifra skjermbildene å dømme virker dette spennende!
Det skal nevnes at Blom kanskje har vært ovrdrevent ute med reklameringen, som siste avsnitt i reportasjen sier:
"Nøyaktigheten i materialet er svært god. I en egen PC-applikasjon kan man bare ved å klikke vilkårlig i bildene få opp opplysning om høyde over havet, veinavn og adresser. Til og med måle
høyde, bredde og areal på bygningene."
Blom Geomatics hadde en representant på Kartdagan i vinter, der vi ble vist en demonstrasjon av dette programmet, her var representanten imidlertid veldig påpasselig med å påpeke at nøyaktigheten på flatemål ikke var noe spesielt å stole på, men at det kunne "gi en omtrentelig pekepinn". Alt til sitt bruk!
Aftenposten har testet en prøveversjon av systemet i Oslo, og ut ifra skjermbildene å dømme virker dette spennende!
Det skal nevnes at Blom kanskje har vært ovrdrevent ute med reklameringen, som siste avsnitt i reportasjen sier:
"Nøyaktigheten i materialet er svært god. I en egen PC-applikasjon kan man bare ved å klikke vilkårlig i bildene få opp opplysning om høyde over havet, veinavn og adresser. Til og med måle
høyde, bredde og areal på bygningene."
Blom Geomatics hadde en representant på Kartdagan i vinter, der vi ble vist en demonstrasjon av dette programmet, her var representanten imidlertid veldig påpasselig med å påpeke at nøyaktigheten på flatemål ikke var noe spesielt å stole på, men at det kunne "gi en omtrentelig pekepinn". Alt til sitt bruk!
Abonner på:
Innlegg (Atom)