Viser innlegg med etiketten GPS. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten GPS. Vis alle innlegg

tirsdag 10. mars 2009

GPS fanger flasketyv


Etter gjentatte pantetyverier hadde hjelpekorpset fått nok. De plasserte en GPS-sender i en av flaskene i håp om å spore opp den frekke tyven.

I håp om å ta tyven på fersken iverksatte hjelpekorpset full utrykning. Hele 15 menn og kvinner var i aksjon i håp om å fakke den frekke flasketyven.

mandag 9. mars 2009

Uttrykning uten GPS

GPS er visstnok ikke vanlig i brannbiler - og argumentene for at det ikke er så nyttig er forsåvidt der;
...Man må tenke lenger fram enn som så. I forhold til utrykning bør man vite hvor man skal og hvordan man skal komme dit i forhold til trafikale forhold som kø, og i disse dager snø og andre hindringer før man kjører ut. Inne i Oslo er lokalkunnskap mer egnet, sier han. (dn.no)
Det egentlige problemet er altså at menneskene (stort sett) er bedre til å navigere enn GPS'en. Her burde det jo absolutt være muligheter for å forbedre informasjonsflyten for kritisk navigeringsoppgaver. Det er jo et hav av geografisk informasjon som potensielt har nytteverdi, spesielt; kjøreforhold, kø, avstengte veier osv. Hvorfor finnes det ikke systemer som kan ta imot all informasjonen, filtrere og vise den relativt til hvor man er og hvor man skal? Og på en sånn måte at det ikke blir noe videre ekstra belastning for brukeren? Eller finnes dette allerede?

mandag 2. februar 2009

GPS-kompitabel vei?

Atter en gang rapporterer media om kluss med bil-GPS og lastebiler (dette er vel fjerde gang vi skriver om det her). Denne gangen er det Aftenposten som melder om at en fillevei på sørlandet som ikke er egnet for lastebiler foreslåes. Og produsentene? De erkjenner at "..dette er en problemstilling vi er godt kjent med, og vi jobber kontinuerlig for å forbedre dette. Samtidig er problemet vanskelig å løse, ettersom ulike GPS-produsenter kjøper karttjenester fra ulike kartleverandører"

Og det finnes visstnok GPSer med Lastebilmodus, kanskje ikke så dumt?

På den annen side: Er det egentlig noe nytt at polske lastebilsjåfører kjører av veien i Norge? Skjedde ikke dette før GPSen også?

onsdag 26. november 2008

GPS er noe dritt

I serien "Historier om GPSer som leder folk på vilspor" er nå tyske trailersjåfører i Trøndelag med. Aftenposten kan fortelle at tre polske vogntog med sommerdekk og for lite kjettinger ble ledet inn på en snarvei - som desverre var en ubrøytet skogsvei.

Sjåførene kjøre seg fast, og brukte sju timer på snarveien. Den ene sjåføren uttalte:
GPS er noe dritt. Heretter skal jeg ikke kjøre nord for Oslo


Men det er vel egentlig ikke GPSen sin skyld, det er mer softwaren som ledet dem inn på veien. Og hvorfor er ikke slike veier markert og blir vektet ned?

tirsdag 11. november 2008

Deltakende trafikkvarsling

Deltakende (participatory) GIS/Kartografi er en trend som begynner å vokse, både i forskningsmiljø og i praktiske implementasjoner. Berkely har startet et forskningsprosjekt som går i korte trekk ut på:
1. Kjørende med GPS-mobiler leverer (automatisk) sin nåværende trafikksituasjon til en server.
2. Serveren "knuser" denne informasjonen
3. Ny, sanntid og mer presis trafikkinformasjon kringkastes til alle i "personlig" format.

Smart, ikkesant?

Hadde Norge hatt litt bedre WiFi-dekning eller billigere data-abonnement kunne dette vært anvendbart i de største byene ihvertfall.

torsdag 6. november 2008

Teknisk Ukeblad skriver om en ny bil-gps fra TomTom, TomTom GO 630Traffic. Denne har innbygget TCM, dvs at den kan motta trafikkinfo over FM-båndet. Istedenfor å høre på radioen at veien er glatt, eller stengt eller at det er kø får altså GPSen denne informasjonen.

Og etter hva jeg forstår bruker den dette til å foreslå alternative ruter. Da begynner vi så snakke om vettug bruk av GPS i bil. Ikke bare statiske kart, men en intelligent klient som tar hensyn til live informasjon for å go deg den beste veien til målet.

tirsdag 5. august 2008

Ruteplanleggere ikke enige

Ikke at det er noe nytt for oss geomatikkstudenter at diverse ruteplanleggere kan gi forskjellige svar, nrk har en sak på dette:
http://www.nrk.no/nyheter/1.6156706 (via nrkbeta.no)

tirsdag 13. mai 2008

WikiLoc

WikiLoc er en glimrende side for folk som er interessert i friluftsliv.
Her kan man laste opp GPS-track av en sykkeltur, skitur, padletur, fjelltur, ballongferder....ja, egentlig alt som er av interesse. Tracket blir så presentert i google maps, og man kan legge inn informasjon som vanskelighetsgrad, bilder fra turen, tid osv. Høydeprofilen genereres selvfølgelig automatisk.

Så dersom du er på jakt etter en fin skiløype i et bestemt område, er det bare å zoome inn, så dukker det kanskje opp en fin løype, som du da selvsagt kan laste ned. Problemet er selvsagt at slike tjenester er avhengig av at folk bruker dem, og laster opp informasjon. Og på det nåværende tidspunkt er det ikke alt for stort utvalg av ruter i Norge iallefall. Så spre ordet!
Selv har jeg lastet opp 5-6 ruter fra Trondheim og Spania, under brukernavnet "kvinnesl".

Idèen er kjempebra, selv om brukergrensesnittet kan være litt knotete til tider. Men det satser vi på ordner seg etterhvert som flere folk tar systemet i bruk.

Da er det vel bare å sette igang å laste opp!

mandag 12. mai 2008

Galileo i Nyhetene

En liten video-nyhet om Galileo, litt historie og litt om hvordan det fungerer. Ganske dekkende til å være myntet på ikke-geomatikere.

http://www.dn.no/

søndag 20. april 2008

Ikke alltid lurt å stole på GPS

GPS blir mer og mer populært, og mange tror nok at GPS'en alltid har rett. Dette gjelder ihvertfall i USA...kanskje ikke så veldig overraskende:P
Les mer!

onsdag 13. februar 2008

GPS på mobil for fullt

Det er mye som skjer i mobilmarkedet, og nå som kamera har blitt allemanseie er GPS det store nye. digi.no har en sak om dette, og presenterer HTCs smarttelefonen P3470, såklart med GPS. Denne telefonen kommer i salg nå i februar, til en pris på rundt 3600 kroner.

Teknisk Ukeblad har en bildeserie fra Mobile World i Barcelona der de presenterer en del av Nokias satsning på kart og informasjon, bla.a. Nokia Maps og telefonen Nokia 6210 Navigator. Denne ventes å dukke opp butikkene i andre kvartal, med en forventet pris på rundt 2500 kr.

På Mobile World har også NRKBeta vært, de har tatt en titt på GPS-produsenten Garmins mobiltelefon Nuvifone, som leveres med Google lokal-søk og Google sin Panoramio-teneste. Denne telefonen er ventet å komme i tredje kvartal, noen pris er ikke oppgitt.

mandag 7. januar 2008

GPS i forbrukerelektronikk er på vei!

Flere elektroniske duppeditter får nå mulighet for å bruke GPS. digi.no melder at Sony-Ericsson skal lansere en Walkman-mobil med GPS i andre kvartal i år. W760, som modellen heter, kommer med programmene Wayfinder Navigator, Google Maps Mobile og kan knyttes til et mosjonsprogram med navn Tracker.

Ifølge pspfanboy.com er det nå bekreftet at en GPS-"peripheral" vil bli lansert til Sonys PlayStation Portable i USA. Dette er allerede tilgjengelig i Japan, men når USA følger er det vel bare et tidsspørsmål før Europa følger etter.

Dette er en spennende utvikling, det virker som om "rene"-GPS-enheter er på vei ut, mens GPS i andre elektroniske "duppeditter", og da spesielt mobiltelefoner er på vei inn. Dette er jo ikke akkuratt overraskende, men det åpner opp et enormt marked.

torsdag 20. desember 2007

Embedded GPS

Doping i sportsverdenen er tydeligvis et problem - et foreslått tiltak for å begrense det er å spore utøveres bevegelser med GPS som er operert inn i huden. Umiddelbart litt skeptisk på om dette er teknisk mulig. Er mottaker og prosessorer blitt så små? Hvordan er mottakerforholdene under huden og inne i bygninger for så små mottakere?

Mer på itavisen

mandag 26. november 2007

Galileo får videre finansiering

Galileo, det europeiske, privateide, alternativet til amerikanerenes Navstar GPS har i det siste slitt med pengemangel siden de komersielle aktørene ikke ble enige om finansieringen og sto i fare for å bli lagt på hylla. EU har nå besluttet å gå inn med 2,4 Milliarder, noe som sikrer utviklingen av Galileo, men prosjektet har allerede blitt såppass forsinket at det er utsatt, både fra Navstar og initiativ fra Russlanf (Glonass?) og Kina.

Artikkel finnes hos digi.no

mandag 17. september 2007

Skråbilder på GPS

Selskapet Blom Geomatics, kjent for skråbildene på bla.a. Gule Sider har utviklet en teknologi for å bruke disse skråflyfotofrafiene i en navigasjons-GPS for bilder.

Aftenposten har testet en prøveversjon av systemet i Oslo, og ut ifra skjermbildene å dømme virker dette spennende!

Det skal nevnes at Blom kanskje har vært ovrdrevent ute med reklameringen, som siste avsnitt i reportasjen sier:

"Nøyaktigheten i materialet er svært god. I en egen PC-applikasjon kan man bare ved å klikke vilkårlig i bildene få opp opplysning om høyde over havet, veinavn og adresser. Til og med måle
høyde, bredde og areal på bygningene."

Blom Geomatics hadde en representant på Kartdagan i vinter, der vi ble vist en demonstrasjon av dette programmet, her var representanten imidlertid veldig påpasselig med å påpeke at nøyaktigheten på flatemål ikke var noe spesielt å stole på, men at det kunne "gi en omtrentelig pekepinn". Alt til sitt bruk!

mandag 3. september 2007

72% vil ha GPS på mobil

Ifølge en ny undersøkelse er 37% av nordmenn villige til å betale ekstra for innebygget GPS i mobilen, mens 72% er interessert i å ha gps på mobilen.

Hvis disse spådommene oppfylles vil andelen GPS-brukere øke stort samtidig som frekvensen av bruken øker. Teknisk ukeblad har mer på http://www.tu.no/snadder/article109427.ece