Viser innlegg med etiketten mobiltelefon. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mobiltelefon. Vis alle innlegg

tirsdag 11. november 2008

Deltakende trafikkvarsling

Deltakende (participatory) GIS/Kartografi er en trend som begynner å vokse, både i forskningsmiljø og i praktiske implementasjoner. Berkely har startet et forskningsprosjekt som går i korte trekk ut på:
1. Kjørende med GPS-mobiler leverer (automatisk) sin nåværende trafikksituasjon til en server.
2. Serveren "knuser" denne informasjonen
3. Ny, sanntid og mer presis trafikkinformasjon kringkastes til alle i "personlig" format.

Smart, ikkesant?

Hadde Norge hatt litt bedre WiFi-dekning eller billigere data-abonnement kunne dette vært anvendbart i de største byene ihvertfall.

mandag 27. oktober 2008

Google Earth + IPhone

Google Earth er kommet på IPhone - kanske fantastisk egentlig. Noen som har testet dette?

Hva er det som ikke er kommet på mobiler av kartsystemer enda? (eg. post en kreativ kommentar!)

Kan fullverdige GIS overføres til mobiler (ala IPhone, HTC (Android) o.l.)?



mandag 2. juni 2008

Mobil sosialisering

Whrrl er et system som integrerer geografisk plassering i en sosial applikasjon. Essensielt går det ut på at alle kan "tagge" fysiske steder med fks; grad av tilfredshet, type sted osv.. Videre kan man se hva venner synes om stedet, hva andre synes osv..

Dessverre er det kun støttet for Blackberry's, men rykter sier at IPhone snart får støtte.

Dette er stilig! Hvorfor er det ikke utbredt mer? Fks ved å utnytte triangulering mer (WLAN, GSM, GPRS/EDGE, Bluetooth), selv om dette gir dårlig presisjon så kan det brukes som et startpunkt for "manuell" plassering i et kart e.l.

onsdag 13. februar 2008

GPS på mobil for fullt

Det er mye som skjer i mobilmarkedet, og nå som kamera har blitt allemanseie er GPS det store nye. digi.no har en sak om dette, og presenterer HTCs smarttelefonen P3470, såklart med GPS. Denne telefonen kommer i salg nå i februar, til en pris på rundt 3600 kroner.

Teknisk Ukeblad har en bildeserie fra Mobile World i Barcelona der de presenterer en del av Nokias satsning på kart og informasjon, bla.a. Nokia Maps og telefonen Nokia 6210 Navigator. Denne ventes å dukke opp butikkene i andre kvartal, med en forventet pris på rundt 2500 kr.

På Mobile World har også NRKBeta vært, de har tatt en titt på GPS-produsenten Garmins mobiltelefon Nuvifone, som leveres med Google lokal-søk og Google sin Panoramio-teneste. Denne telefonen er ventet å komme i tredje kvartal, noen pris er ikke oppgitt.

mandag 7. januar 2008

GPS i forbrukerelektronikk er på vei!

Flere elektroniske duppeditter får nå mulighet for å bruke GPS. digi.no melder at Sony-Ericsson skal lansere en Walkman-mobil med GPS i andre kvartal i år. W760, som modellen heter, kommer med programmene Wayfinder Navigator, Google Maps Mobile og kan knyttes til et mosjonsprogram med navn Tracker.

Ifølge pspfanboy.com er det nå bekreftet at en GPS-"peripheral" vil bli lansert til Sonys PlayStation Portable i USA. Dette er allerede tilgjengelig i Japan, men når USA følger er det vel bare et tidsspørsmål før Europa følger etter.

Dette er en spennende utvikling, det virker som om "rene"-GPS-enheter er på vei ut, mens GPS i andre elektroniske "duppeditter", og da spesielt mobiltelefoner er på vei inn. Dette er jo ikke akkuratt overraskende, men det åpner opp et enormt marked.

torsdag 29. november 2007

Google: Posisjonering på mobil uten gps

Digi.no har en sak om den nye versjonen av Google Maps for mobiler som skal klare posisjonering uten bruk av GPS, det er snakk om bruk av ID-informasjon fra basestasjonene i mobilnettet for å beregne omtrentlig posisjon.

Dette er vel i og for seg ikke noe nytt, men det å bruke det på den måten er vel en "first-timer"? Nøyaktigheten blir vel også så-som-så, men hvor mye nøyaktighet trenger man egentlig i en slik applikasjon?

Digi mener MyLocation, som funksjonaliteten heter, kan brukes på alle BlackBerry-enheter, alle enheter med Symbian Series 60 3rd Edition, de fleste Windows Mobile-enheter, nyere Sony Ericsson-enheter og enkelte Motorola-modeller.

mandag 3. september 2007

72% vil ha GPS på mobil

Ifølge en ny undersøkelse er 37% av nordmenn villige til å betale ekstra for innebygget GPS i mobilen, mens 72% er interessert i å ha gps på mobilen.

Hvis disse spådommene oppfylles vil andelen GPS-brukere øke stort samtidig som frekvensen av bruken øker. Teknisk ukeblad har mer på http://www.tu.no/snadder/article109427.ece