onsdag 15. oktober 2008

MapFish 1.0 is released

I jungelen av Open Source GIS, kom jeg over MapFish for en del uker siden. I forbindelse med 1.0 lanseringen i dag så jeg litt nærmere på hva rammeverket kan tilby.

"MapFish is an easy-to-use and extensible web 2.0 mapping application framework."


"MapFish is composed of two parts: MapFish Client and MapFish Server. MapFish Client is a JavaScript framework based on OpenLayers for the mapping part, and on ExtJS for the GUI (widgets) part. MapFish Server is responsible for server side treatments and composed of several modules which can be implemented in several languages such as Python, Java, PHP."


Flotte ord, men: "show me the maps!" (kjent filmsitat, bortsett fra et par bokstaver)

Jeg ble ganske imponert av demosiden deres. Først og fremst er brukergrensesnittet veldig behagelig. Brukervennligheten er også upåklagelig. Tester du de forskjellige demoene, vil du også finne en del fiffige funksjoner. Går du videre til eksempelsiden nederst, vil du også finne et eksempel med print-funksjon som jeg syns var ganske kul. Alt går imponerende kjapt (selv om jeg vet det er relativt lightweight eksempler).

Alt i alt ser det veldig lovende ut!

Ingen kommentarer: