Ifølge Mapfishblog er Obama veldig for Open Source løsninger og anslår vågalt at "1 trillion dollars" går med til verdensomspennende _tap_ på grunn av proprietær software.
Jo og ja, mye kan diskuteres der, men uansett kan jo dette være en fin og moderne cite for de som holder på med Open Source:)
Personlig syns jeg Obama burde ha frontet eXtreme Programming som metodikk i valgkampanjen.
Løst og fast om hva som rører seg i Geomatikkmiljøet | http://geomatikk.blogspot.com
Viser innlegg med etiketten open source. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten open source. Vis alle innlegg
mandag 2. februar 2009
Open Source for president! No wait?
torsdag 23. oktober 2008
Hva er WMS? en kort innføring
Over på bloggen min, Hc Svnt Dracones har jeg i dag skrevet et innlegg om WMS. Kan kanskje være av interesse for noen. Setter også pris på tilbakemeldinger om jeg har gjort noen store blemmer ;)
Innlegget kan leses her: Hc Svnt Dracones, WMS, hva er det?
Innlegget kan leses her: Hc Svnt Dracones, WMS, hva er det?
torsdag 2. oktober 2008
Ride the City, innovativ, OpenSource karttjeneste
Nettstedet Ride the City er et av (sikkert mange) sykkelkart over New York. Det som fascinerer meg med denne tjenesten er fokuset på brukeren. Du kan angi start- og stoppsted og velge mellom "safest", "safe" eller "most direct" route og får foreslått en rute. Du kan også gi tilbakemeldinger på ruten som blir foreslått.
Tjenesten baserer seg på kartdata fra Google Maps, men bruker PostGis, OpenLayers og uDig for å drive kartklienten. Absolutt verdt å ta en titt på!
Tjenesten baserer seg på kartdata fra Google Maps, men bruker PostGis, OpenLayers og uDig for å drive kartklienten. Absolutt verdt å ta en titt på!
tirsdag 17. juni 2008
Mer open Source GIS
I forbindelse med sommerjobben hos Geomatikk AS ble jeg presentert for et annet open source GIS system, uDig (User-Friendly Desktop Internet GIS).
Det støtter naturligvis shapefiler, postgis og også arcSDE (med noen tillegg og litt flaks). Rimelig stabilt og enkelt å bruke, men har kanskje ikke det helt store utvalget av funksjoner. Genialt er imidlertid støtte for SLD (http://en.wikipedia.org/wiki/Styled_Layer_Descriptor)
Brukergrensesnittet er utroig enkelt og gjenkjennelig, da det bygger på Eclipse-motoren de fleste sikkert kjenner fra før. Anbefales å ta en titt på dette, se udig.refractions.net!
mandag 21. april 2008
Microsoft kneler hos Statkart
Statens kartverk opplevde at MS-løsningen sin knelte ved kartdistribusjon og har nå gått over til open-source for drifting av kart over nettet. Fantastisk at statlige institusjoner prøver ut mer open-source!
http://www.dagensit.no/trender/
http://www.statkart.no
http://www.dagensit.no/trender/
http://www.statkart.no
Abonner på:
Innlegg (Atom)