Over på bloggen min, Hc Svnt Dracones har jeg i dag skrevet et innlegg om WMS. Kan kanskje være av interesse for noen. Setter også pris på tilbakemeldinger om jeg har gjort noen store blemmer ;)
Innlegget kan leses her: Hc Svnt Dracones, WMS, hva er det?
Løst og fast om hva som rører seg i Geomatikkmiljøet | http://geomatikk.blogspot.com
Viser innlegg med etiketten kartdata. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten kartdata. Vis alle innlegg
torsdag 23. oktober 2008
Hva er WMS? en kort innføring
onsdag 22. oktober 2008
Statens Kartverk fortsetter å leke butikk
I praksis er dette en ordre til Statens kartverk om å fortsette å leke butikk.
Harde ord mot regjeringen fra Anders Brenna i digi.no. Sitatet er hentet fra en kronikk som slakter beslutningen om å fortsatt ikke frigi kartdata i Norge.
Poenget er at dette er data som er betalt av folket, og det utgjør en liten inntekt for Kartverket å selge dem. Og som Hege Skryset, administrerende direktør i Geodata sier:
Dette er indrefileten av offentlige data
Vidre undres det på om man må gå til utenlandske aktører som Google for kartdata, men disse deler jo ikke ut sine data gratis på den måten JEG forventer gratis data skal være, så her har noen misforstått noe.
Flere blogger reagerer også på dette, se f.eks: denne.
Abonner på:
Innlegg (Atom)