tirsdag 9. mars 2010

Iroquois routing engine

Det har vært litt snakk om kollektivtransport, uforståelige ruter og dårlig visualisering i det siste. Enkelte på Geomatikk NTNU har såvidt jeg kan skjønne jobbet med litt forskjellige prototyper som prøver å løse dette.

Dere er tydelig vis ikke alene om dette. Toronto Transit Committee har jobbet med å ta i bruk sine data på en bedre måte. Videoen under viser hvordan algoritmen fungerer når man skal finne beste vei fra A til B.

Er ikke sikker på om dette løser problemene, men det ser iallefall kult ut!
(kan anbefale mute, da musikken blir litt slitsom i lengden)

Iroquois routing engine from refactory on Vimeo.



Orginal artikkel: http://flowingdata.com/2010/03/09/looking-inside-a-bus-routing-algorithm/

3 kommentarer:

Alexander Nossum sa...

Nothing like visualizing the pain in the ass in 3D :)


Det aller største problemet med bussruter er å få tilgang til data, spesielt rutedata og geografisk data. Bussruter som polylinjer, holdeplasser som punkt, rutedata som strukturert informasjon - da er man et veldig godt stykke på vei. Men, viljen til de som sitter på denne dataen er ikke så god - dessverre.

Anonym sa...

Som så ofte ellers må man jo lure på hvorfor selskapene er tilbakeholdne med dette her, jeg kan ikke se at det skulle være spesielt sensitiv informasjon. Alle vet jo hvor bussen kjører, hvor den stanser og når den stanser, bare ikke i et format som er nyttig for oss!

Alexander Nossum sa...

Det hele er merkelig. Jeg tror det bunner i troen om at hvis de holder tilbake data så kan de lage systemer som bruker de og "eie de" og dermed "tjene på det". Dette er en klassisk "gammeldags" holdning til data og infosys.

En inntjening for busselskapet består utelukkende av å ha kunder, helst fornøyde kunder. Frigjøring av all data i fornuftig form ville uten tvil ha bidratt til flere systemer og dermed gratis reklame for selskapet - og forhåpentligvis mer fornøyde kunder. Dette er en holdning som selskapene definitivt ikke har - enda.