torsdag 6. november 2008

Sesam lanserer geobrowser over Oslo

Sesam har lansert "kart i 3D", også kjent som geobrowsere på sine sider. Dette er ala Google Earth, men med bedre flyfoto og flere(/bedre) 3D-modeller av bygningene.

Bak teknologien står blant annet myVR som sier dette om lanseringen.

Hva er forskjellen fra Google Earth? Tja.. (kommenter da vel) Umiddelbart, gikk dette veldig tregt og slukte _all_ prosessorkraft jeg har (intel duo) og allikevel hakket systemet en god del. Men veldig fancy detaljerte flyfoto/3D-modeller.

Tjenesten støtter kun Windows foreløpig, men det er lovt dyrt og hellig at flere plattformer (blant annet mobile devices) blir støttet ila. et års tid.

Uansett - spennende!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Funker ikke på linux... Dårlig!

Ellers merker jeg meg følgende setning fra pressemeldinga:

"C3s løsning er basert på flyfotoer som tas fra flere vinkler, og som settes sammen automatisk og dynamisk, slik at alle fasader av bygninger kommer fotorealistisk frem i 3D"

Dette høres jo ganske likt ut som pictometry, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Synes også det er litt "synd" at det er et selskap som ikke har noe med geomatikk-bransjen som har laget dette, selv om det jo er bra å få inn flere aktører.

Og så er vi tilbake til det evige spørsmålet: Har det noen FUNKSJON? Greit nok, 3d er kult, det ser bra ut og det selger, men når festen er over, viser det seg at det er noen som bruker det?

Og så lenge det sluker prosessor kommer man jo ikke langt..

Alexander Nossum sa...

Er nok mest sannsynlig Blom's skråfoto som hele sulamitten er basert på, selv om de ikke eksplisitt nevner det...

Er også usikker på om jeg ser den faktiske nytteverdien. Men fancy er det, og tiltrekkende. Ytelsen kan nok forbedres, og vil forhåpentligvis gjøres.

Tror ikke det trengs å være noe spesiell nytteverdi for at det skal være mer enn salgbart for "vanlige" folk. Det følger vel i sporene av; Trenger folket brød - gi de kake ;)