onsdag 22. oktober 2008

Statens Kartverk fortsetter å leke butikk

I praksis er dette en ordre til Statens kartverk om å fortsette å leke butikk.

Harde ord mot regjeringen fra Anders Brenna i digi.no. Sitatet er hentet fra en kronikk som slakter beslutningen om å fortsatt ikke frigi kartdata i Norge.

Poenget er at dette er data som er betalt av folket, og det utgjør en liten inntekt for Kartverket å selge dem. Og som Hege Skryset, administrerende direktør i Geodata sier:
Dette er indrefileten av offentlige data

Vidre undres det på om man må gå til utenlandske aktører som Google for kartdata, men disse deler jo ikke ut sine data gratis på den måten JEG forventer gratis data skal være, så her har noen misforstått noe.

Flere blogger reagerer også på dette, se f.eks: denne.

2 kommentarer:

Alexander Nossum sa...

Som tidligere antydet så er jeg ikke videre positivt innstilt til kartverkets holdninger som projiseres gjennom denne avgjørelsen.

Men, det er deres valg, og muligens motivert av økonomisk inntekt (..og intellektuelt tap)

En alternativ løsning ville vært å frigi et subset av tjenestene til allmennheten, mens resten, myntet for industri, kunne vært betalvare. Siden jeg er så inderlig opptatt av kvalitet så kunne subsettet defineres ved å la kvaliteten på subsettet være annerledes enn på betalvaren. (IKKE datakvaliteten/oppløsningen, men for eksempel i henhold til mitt prosjekt wiki.eksplisitt.net/Faglig/InDepthAssignment) Tilsvarende er lisensordninger mange (de fleste) web2.0(3.0) sider har. Fks. Flickr.com hvor en får et antall gb lagring, et antall mb opplasting pr døgn osv. Utover det så må man betale en liten slump.

Konkret kunne kartverket gitt ut tjenester med begrenset funksjonalitet, symbolisering, generalitet etc gratis og tatt en liten slump for full throttle.

Alternativt kjørt businessmodellen til søketjenester å embedde reklame i tjenesten. Litt dårligere, men allikevel bedre. (fks. gratistjenester -> McDonalds ++ blir uthevet)

Burde ikke dette kunne potensielt gi flere kunder? Mer fornøyde kunder? Øke Norge kollektive intellektuelle kapital?

Alexander Nossum sa...

BTW. Når all kritikken er sagt. Så er det et veldig riktig steg av Statens Kartverk (og alle andre) å gå i retning av tjenesteorientering, betalvare eller ikke.

Er totalt sett bedre at det er tilgjengelig (uansett $) enn at det ikke er det.