fredag 7. september 2007

Google Earth fly!

Google Earth har sluppet mulighet for å fly i tre dimensjoner. Dette så forferdelig tøft ut med drappering og skyggelegging av modellen (2.5D?).
Posten finnes her; http://google-latlong.blogspot.com/.

Hvordan klarer Google Earth å prosessere så mye data så ekstremt effektivt? Personlig har jeg lite erfaring i programmet, men vet at datamengdene nødvendigvis må være store og prosesseringen gjort på bildene også må kreve sitt. Gjøres dette client-side? Sendes rå-bildene i et magisk komprimert format? Hvorfor krever ikke dette flere mbit med båndbredde? Så mange spørsmål - så lite svar:)

2 kommentarer:

Atle Sveen sa...

Jeg vil også fly! Men neida, funker såklart ikke på min Linux-versjon! (selv om jeg installerte versjon 4.2)..

Når det gjelder prosessering av data må jeg si meg enig, jeg vil vite det! Problemet er vel at slikt holdes rimelig hemmelig av Google da det er ting som gir et konkuransefortrinn.

Atle Sveen sa...

Der ja! Løsningen u linux var å trykke "ctrl-a" og ikke "ctrl-alt-a"