Viser innlegg med etiketten frustrasjon. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten frustrasjon. Vis alle innlegg

fredag 27. juni 2008

Alle skal ha WS'er, alle skal ha kart, ingen georeferer

Ganske mange store institusjoner har etterhvert begynt å følge tjeneste-orienteringshypen og gi ut data de sitter på i maskinforståelig format. Vanligvis er det å finne i XML, JSON og lignende "løse" strukturer. Dette er virkelig framskritt og åpner for nye spennende gratis tjenester i sann Web2.0 stil.

Videre er det blitt svært populært å vise informasjon i et kartbilde - nesten slik at det blir tåpelig til tider. Allikevel er det populært og brukere liker det.

Men. Hvorfor er det så lite fokus på å definere en maskin-forståelig plassering av informasjonen? Ganske mange tjenestetilbydere gir ut informasjon som faktisk er plassert geografisk (ganske nøyaktig) , men kun på et menneskelig-forståelig format, typisk; "Vest-agder, kristiansand, kongensgate 32".

Siste eksempel jeg fant på dette er aftenposten sin visning av vegdata fra statens vegvesen:
http://www.aftenposten.no/
http://www.vegvesen.no/

Vegdata kan man si er geografisk veldefinert, allikevel er det ikke geografisk plassert i XML'en deres. En kan argumentere for at dette er noe nytt de nettopp har begynt med og at det kanskje er litt manglende framtidsvisjoner (kun XML er vel snart litt out-of-season), men de har en plan for videre utvikling med RSS-feeds og lignende - ikke et eneste sted er det snakk om plassering!? Her er det så enkle grep de kan ta for å eksplodere anvendelsesområder, i fleng nevnes; GeoRSS, KML, GML, Enkle polylinjer. De vet jo tross alt hvor veiene sine er i verden - hvorfor ikke dele dette også i meta-informasjonen de allerede gir ut?

Er det blitt slik at de som kan konvertere naturlig-språk posisjoner til koordinater er de nye verdensherrene?